Viime aikoina olen kateellisena lueskellut ihanien goottityttösten blogeja ja kirjoituksia uusista vaateostoksista sun muista. Kateellinen oon lähinnä siksi, että a) mulla ei oo varaa, ja b) en ole oikean kokoinen. Kaikki hienoimmat goottivaatteet ovat out of the question mun koon takia. "Siistiä" huomata että goottivaatteiden kokoluokassa olen ehkä kokoa 6XL, kun normaalisti L-XL -kokoiset vaatteet on ihan passeleita. Ei onneksi masenna yhtään. (No nyt joku siellä nillittää että tee asialle jotain, FU)

Oon aina ollut aika poikatyttö, enkä esim. teininä käyttänyt hameita ollenkaan, enkä silloin pukeutunut mustiinkaan. Aloin kuuntelemaan raskasta musiikkia enemmän oikeasti vasta viitisen vuotta sitten, en siis ole viettänyt teiniaikaa metallin parissa. Toki oon aina ollut kovin kaikkiruokainen musiikin suhteen, ja mun ensimmäinen hevilevy oli v. 1998 Stratovariuksen Destiny :D Eli kuitenkin about 8 vuotta ennen mun kunnollista "heviytymistä" :) Vuonna 2006 Hanne sai mut raahattua seurakseen Tuskaan. Se oli mun ensimmäinen festarikäynti ikinä, ja oltiin silloin siellä vain yksi päivä. Tykästyin kuitenkin hirveästi ja sanoinkin sillon Hannelle, että "ens vuonna tullaan kolmeksi päiväksi!" Ei mulla silloin siellä Tuskassa mitään goottirytkyjä ollut, vaan ihan tavalliset vaatteet mitä muutenkin siihen aikaan pidin kun kävin bilettämässä, farkut ja joku lila toppi. Siitä kuitenkin kun alkoi tämä hevikeikoilla ravaaminen ja genren tapahtumissa pyöriminen, niin sitä näki kaikenlaista ja ihastui kaikenlaisiin juttuihin, mulle uusiin juttuihin. Vuoden verran mulla taisi mennä kunnes ostin ensimmäisen goottihenkisen hameen, ja nätin korsetin. Pikkuhiljaa hameesta tuli keikoilla ja tapahtumissa vakio, nykyisin menen niihin enää harvemmin housut jalassa. (Kuulostipa irstaalta :D No, yleensä pidän kyllä hameen alla legginssejä, joten sikäli housut on kyllä jalassa)

Mutta silti, mä pidän vaatetuksessani sellaisesta selkeästä ja yksinkertaisesta linjasta. Mielellään ei paljon pitsiä, pvc:stä en innostu lainkaan. En osaa kävellä korkeilla koroilla, joten goottitytöille tyypilliset platformit ja korkeakorkoiset saappaat ei ole mun juttu ollenkaan. Saappaita en kyllä senkään takia voi käyttää, että mulla on läskipohkeet, jotka eivät moisiin sulloudu. Esim. jotkut renksuhousut, bondagehameet jne. on mun mielestä tosi kivoja, mutta eihän niitä ole mun kokoa, pitäisi opetella ompelemaan itse. Pitsiä pitäisi olla hillitysti, samoin niittejä, vetoketjut ja soljetkin ovat mukavia koristeita. Mitä vähemmän naisellista hörhelöä, sen todennäköisempää on että ostan kyseisen vaatteen. Poikkeuksena tyllihameet.

Ostin tosiaan muutama vuosi sitten mittatilauksena tosi nätin korsetin. Oon käyttänyt sitä ehkä alle 5 kertaa + satunnaiset kokeilut selvittääkseni "mikä tässä mättää". No siinä oli ongelmana sekin, että mittasin itse itseni, ja mittaus on voinut mennä vähän pieleen. Eli korsetti ei istu mulle ihan niin kuin sen kuuluisi. Muuten sen kanssa ei ole ongelmaa, mutta se ei vain istu mun päällä, ja hankaa varsinkin kainaloista. Moni näistä ihanista, bloggaavista goottitytöistä ostaa vaatteita eBaysta, ja mäkin uskaltauduin mennä katsomaan oisko siellä mitään mulle tarjolla. No, löysin sieltä tosi edullisia korsetteja jopa about mun koossa, ja päätinkin kokeeksi ostaa yhden kunhan saan lisää rahaa :) Yhden pitkähihaisen paidan löysin myös. Suurin osahan eBayssakin kuitenkin on niitä samoja merkkejä joita myydään muissakin nettikaupoissa, eli ei oo kokoja. Se on oikeasti niin valtava rajoitus, että sitä on vähän niin kuin lakannut etsimästä, ja tyytyy tekemään oman tyylinsä niillä asusteilla, ja tuunaamalla jotain normipaitoja esim. irtoniiteillä tms.

Toistaiseksi edullisin, ja myös laadukas kauppa, josta saa mittatilauksellakin tilattua esim. hienoja goottityylisiä hameita, on MoonMaiden Gothic Clothing Briteistä. Sieltä tilasin viime talvena aivan ihanan hameen, ja se onkin ollut suht ahkerassa käytössä. Heidän hameissaan on tietääkseni kaikissa tyylikäs ja leveä kuminauhavyötärö (ei taitu tai mene rullalle ja solmuun), joka ei näytä kuminauhavyötäröltä ensinkään. Mittatilauksena tehdyistä töistä ei edes tule huimaa lisähintaa, jos taisi tulla ollenkaan, ja postikulutkin saattaa olla jopa halvemmat kuin joissakin suomalaisissa nettikaupoissa, eli voin todella lämpimästi suositella kyseistä putiikkia :) Olen tällä hetkellä tilaamassa heiltä toista hametta, ja varmasti tilaan vielä tulevaisuudessakin. Myös paitoja ja korsetteja saa mittatilauksellakin. Täytyy kyllä sanoa, ettei ole mitään järkeä ostaa Morticiasta 130€:n pitkää tyllihametta, kun tuolta saa puolet edullisemmin, ja ehkäpä jopa laadukkaammin, nimim. Mortician tyllihame lähes riekaleina.

Mutta siis tämä pähkinänkuoressa:
- Goottivaatteiden kokopolitiikka on aivan perseestä, tahdomme laajempaa kokoskaalaa! Eikä vaan niin, että oikeasti XL-kokoisesta vaatteesta tehdään 3XL, jotta näyttäisi että isojakin kokoja on.
- Olen ollut hevityttö vasta tosi vähän aikaa, ja siinä kestää aikansa että osaan sulattaa tietynlaiset vaatteet itseni päällä. En siis pidä päälläni vaatteita, joissa olo ei ole kotoisa.
- Käytän koti- ja arkioloissa ihan vaan löysiä housuja tai farkkuja, sekä jotain mukavaa paitaa, useimmiten jotain joustavaa ja pehmeää. Väriltään ne ovat lähes yksinomaan mustia.
- Bailuvaatteina toimii yleensä ehkä hieman tilaisuudesta riippuen joko hame ja joku kiva toppi tai paita (toivottavasti pian myös korsetti), tai sitten mustat farkut ja joku ehkä vähän koristeltu paita tai tunika.
- Kenkinä käytän nykyisin matalakorkoisia tekonahkaisia nilkkureita, joissa on niittisomisteita (ostin kesällä kolmet nilkkurit), mustia maihareita, tai jos on fiilis että haluaa vaan sukeltaa joihinkin kenkiin, niin käytän aina niin mukavia skeittikenkiä. Tosin niin idiootti en ole, että pukisin skeittikengät ja goottihameen ;)

Kunhan saan tilaamiani kamoja itselleni, voisin tehdä jonkinlaisen postauksen vaikkapa lempivaatteistani, jos jotakuta kiinnostaa (?). Vaihtoehtoja ei tosiaan kovin paljon ole, mutta kai sieltä jotakin esiteltävää löytyy :) Tällä hetkellä odottelen HazardShopista hametta, ja kaksi muuta on suunnitteluasteella. Vielä olisi sieltä eBaysta tarkoitus ostaa ensin se yksi korsetti testiin, ja jos se on hyvä niin toinenkin. Ja sitten se pitkähihainen paita. Rahaa tulee lähipäivinä, jipii!